Hyperspin: Status (klein)

Door een technisch probleem kan de lijst met servers momenteel niet opgehaald worden.

Legende Klein

serverUp Geen probleem
serverDown Probleem
serverOnderhoud Onderhoud
serverOnbekend Niet bekend

Archief problemen

Hieronder vind je een overzicht van oude problemen. Kijk op de startpagina voor een lijst met actuele problemen.

05/07/2012: Probleem met server97, server108, server111, server112 en server119

opgelost
  • 05/07/2012 10u00: Er is momenteel een probleem met server97, server108, server111, server112 en server119. Door een hackpoging deze nacht zijn op deze servers bepaalde sites beschadigd. We onderzoeken momenteel welke sites beschadigd zijn zodat we deze kunnen herstellen. FTP/FTPS-toegang is op alle servers tijdelijk uitgeschakeld. Meer info volgt.
  • 05/07/2012 14u00: Op server97 en server112 werd voor alle bestanden die door de hackers gewijzigd werden een back-up teruggeplaatst van gisterenochtend (04/07/2012). Op de andere servers werden de kritieke bestanden al teruggeplaatst; de andere wijzigingen worden momenteel ongedaan gemaakt. Meer info volgt nog.
  • 05/07/2012 15u20: Ook op server111 en server119 werd de schade intussen hersteld. Op server108 werd slechts één account geïnfecteerd; deze wordt op dit moment gecorrigeerd. Meer info volgt.
  • 05/07/2012 17u30: Alle schade werd hersteld maar verder onderzoek is nodig om na te gaan op welke manier de hackers over de juiste FTP-gegevens beschikten. We onderzoeken dit samen met de ontwikkelaars van het controlepaneel Plesk. In afwachtintg daarvan kan FTP-toegang helaas nog niet opengesteld worden. Meer info volgt zodelijk via mail aan alle klanten en verschijnt morgen op deze website.
  • 06/07/2012 13u45: Deze voormiddag werden alle wachtwoorden van FTP en het controlepaneel Plesk preventief gereset (niet voor Windows-hostings). In de loop van deze namiddag krijgen alle hostingverantwoordelijken de nieuwe logingevens in hun mailbox. FTP/FTPS-toegang is op alle servers nu weer opengezet, maar FTP'en is pas mogelijk nadat je van ons de nieuwe wachtwoorden hebt ontvangen.
  • 06/07/2012 18u50: Alle klanten wiens wachtwoorden preventief gereset werden, kregen hiervan een afzonderlijk mailtje. Zodadelijk volgt nog een laaste algemene mailing met meer info. Aarzel niet om ons te contacteren via helpdesk@jnet.be mocht je hierover toch nog vragen hebben.

20/06/2012: Probleem met server101, server107, server111 en server112

opgelost
  • 20/06/2012 12u10: Er is momenteel een probleem met server101, server107, server111 en server112. Door een geheugencrash moeten deze servers opnieuw opgestart worden. Dit proces is momenteel aan de gang. Meer info volgt.
  • 20/06/2012 12u20: Alle servers en services draaien weer normaal. Onze excuses voor het veroorzaakte ongemak.

12/04/2012: Netwerkvertragingen

opgelost
  • 12/04/2012 18u30: We ondervinden sinds een uur netwerkvertragingen. Alle servers en services zijn nog beschikbaar, maar kunnen trager reageren dan normaal. We vermoeden dat dit probleem gerelateerd is aan de storingen van midden maart. We onderzoeken dit verder en houden je via deze weg verder op de hoogte.
  • 12/04/2012 18u45: Door een (tijdelijke) aanpassing op de firewall zijn de vertragingen weg en verloopt alles momenteel weer normaal. Dit is echter een tijdelijke maatregel die het probleem zelf niet aanpakt. We volgen dit daarom ook in de komende uren verder van dichtbij op.

22/03/2012: Storing datacenter

opgelost
  • 22/03/2012 22u20: We ondervinden momenteel terug connectieproblemen met de servers en services in het datacenter. Ingenieurs zijn op de hoogte en proberen de connectie zo snel mogelijk te herstellen. Meer info volgt.
  • 22/03/2012 22u22: Wellicht liggen onderhoudswerkzaamheden aan de stroomvoorziening en een falende stroomswitch (STS) aan de basis van deze storing. Technici zijn ter plaatse en zullen de servers indien nodig opnieuw opstarten. Meer info volgt.
  • 22/03/2012 22u30: Alles servers en services zijn weer bereikbaar. In het datacenter zijn momenteel onderhoudswerkzaamheden aan de stroomvoorziening bezig. Daarbij werd één van beide redundante stroomnetwerken onderbroken. In tegenstelling tot alle servers is onze firewall niet aangesloten op de stroomswitch (STS) waardoor deze bij dit onderhoud uitviel. De firewall werd op het andere stroomcircuit geplaatst, waarna alle diensten weer bereikbaar waren.

15/03/2012: Storing datacenter

opgelost
  • 15/03/2012 00u30: We ondervinden momenteel terug connectieproblemen met de servers en services in het datacenter. We zoeken uit waar het probleem zich bevindt; meer info volgt.
  • 15/03/2012 01u30: De oorzaak van het probleem kan moeilijk van op afstand gelocaliseerd worden. Medewerkers van Jeugdwerknet zijn onderweg naar het datacenter. Meer info volgt.
  • 15/03/2012 05u30: Nog voor de aankomst in het datacenter herstelde het probleem zichzelf. Sindsdien liep alles weer normaal en kon het probleem op geen enkele manier gereproduceerd worden. We namen enkele extra maatregelen in de hoop dat het probleem zich hiermee niet meer zal voordoen, maar zekerheid daarover is er niet. We blijven dit van dichtbij opvolgen.
  • 15/03/2012 17u20: Ingenieurs werken in het datacenter een oplossing uit om de oorzaak van het probleem verder te kunnen verfijnen. Hiervoor zijn er configuratiewijzigingen nodig aan server98, server99, server106, server109, server110, server115, server116, server117, server118, server119 en server121 waardoor deze servers en services tijdelijk onbereikbaar kunnen zijn. Meer info volgt.
  • 15/03/2012 17u45: Alle servers zijn weer normaal te bereiken. Moest het probleem van de voorbije dagen zich opnieuw voordoen, dan kunnen we voortaan via een tweede uplink ons netwerk toch bereiken en op die manier beter analyseren waar de exacte oorzaak van het probleem zit. We blijven alles nauwlettend volgen.

14/03/2012: Storing datacenter

opgelost
  • 14/03/2012 12u45: Door een storing met onze firewall kunnen alle servers en services sinds 12u15 verbindingsproblemen ondervinden. Technici ter plaatse werken aan een oplossing; meer info volgt.
  • 14/03/2012 12u50: De firewall werd herstart; sindsdien verloopt het verkeer weer normaal. We houden alles nauwlettend in de gaten om te zien of het probleem hervalt, en onderzoeken nog verder de precieze oorzaak.
  • 14/03/2012 13u50: Tussen 14u35 en 14u50 was de firewall opnieuw moelijk te bereiken. Na een herstart is alles opnieuw bereikbaar. We proberen het toestel in de loop van deze namiddag te vervangen. Meer info volgt.
  • 14/03/2012 14u05: Medewerkers van Jeugdwerknet zijn onderweg om de firewall ter plaatse te gaan vervangen. Meer info volgt.
  • 14/03/2012 14u45: De firewall wordt momenteel voor de derde keer herstart om het netwerk opnieuw bereikbaar te maken. We verwachten dat een nieuwe firewall tussen 15u15 en 15u45 in gebruik kan genomen worden; nadien zou het probleem definitief opgelost moeten zijn. Meer info volgt.
  • 14/03/2012 15u30: De firewall wordt momenteel vervangen. De netwerkverbinding zal hiervoor enkele malen afgesloten worden. Tussendoor is het mogelijk dat je verbindingsproblemen blijft ondervinden.
  • 14/03/2012 16u30: Sinds 15u35 verloopt het netwerkverkeer weer normaal. Rond 16u werd een nieuwe firewall in gebruik genomen; sindsdien werd geen enkele storing meer waargenomen. We houden ook de komende uren alle services nauwlettend in de gaten.

10/03/2012: Storing datacenter

opgelost
  • 10/03/2012 12u45: Door een storing met onze firewall kunnen alle servers en services momenteel verbindingsproblemen ondervinden. We werken aan een oplossing; meer info volgt.
  • 10/03/2012 13u45: Alle services werken weer normaal. De oorzaak wordt nog verder onderzocht.
  • 10/03/2012 14u00: De problemen zijn nog niet volledig opgelost, en we zoeken verder naar de oorzaak.
  • 10/03/2012 16u30: Technici zijn onderweg naar het datacenter om het probleem van daar aan te pakken. Meer info volgt.
  • 10/03/2012 18u00: Sinds 17u25 zijn alle services en servers weer normaal bereikbaar. We onderzoeken nu nog de precieze oorzaak.
  • 10/03/2012 23u45: Alles servers en services ondervinden sinds 23u45 hinder ten gevolge van een DoS (Denial of Service) aanval op ons netwerk. We werken aan een oplossing. Meer info volgt.
  • 11/03/2012 09u15: Sinds 09u00 zijn alle servers en services terug bereikbaar. Technici ter plaatse in het datacenter zoeken verder naar de oorzaak. Meer info volgt.
  • 11/03/2012 13u00: De oorzaak van het probleem werd gevonden. Een switch zorgde voor storingen binnen ons netwerk, en dit konden we verhelpen. We houden de status van de servers en services nauwlettend in de gaten.

21/02/2012: Mailvertraging

opgelost
  • 21/02/2012 16u45: Door een spamflood op de anti-spamservers kunnen mails momenteel met een kleine vertraging toekomen. Mails gaan niet verloren maar worden even in een wachtrij gezet. Het probleem zal zichzelf op korte termijn oplossen.
  • 21/02/2012 17u30: De wachtwrij is intussen verwerkt; mails komen nu weer zonder vertraging toe.

13/02/2012: Storing datacenter

opgelost
  • 13/02/2012 20u45: Door een storing met onze firewall kunnen alle servers en services momenteel verbindingsproblemen ondervinden. We werken aan een oplossing; meer info volgt.
  • 13/02/2012 21u35: Alle services werken weer normaal. De oorzaak wordt nog verder onderzocht.
  • 14/02/2012 18u30: De oorzaak van de storing was te vinden bij een klant die verouderde open-sourcesoftware gebruikte. Hackers misbruikten daarvan de code om een botnet op te zetten dat het volledige netwerk overbelastte. De nodige maatregelen werden genomen om dit in de toekomst onmogelijk te maken.

13/01/2012: DoS aanval

opgelost
  • 12/01/2012 23u30: Alles servers en services kunnen sinds 23u00 hinder ondervinden ten gevolge van een DoS (Denial of Service) aanval op ons netwerk. Technische engineers werken aan een oplossing. Meer info volgt.
  • 12/01/2012 23u45: De oorzaak kon gelokaliseerd worden; alle server en services zijn weer bereikbaar. De DoS-aanval was gericht op één server die daardoor het volledige netwerk overbelastte. We bekijken nog hoe we gelijkaardige aanvallen in de toekomst gerichter kunnen afblokken.